Noord Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van José . - WaarBenJij.nu Noord Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van José . - WaarBenJij.nu

Noord Bali

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

28 April 2023 | Indonesië, Lovina

Vandaag zijn we naar het noorden van Bali gereden, omdat het toerisme ons niet trekt, maar de natuur wel. Het is een flinke rit, omdat van oost naar west een hoge berg noord en zuid scheidt en er ligt geen tunnel doorheen. Onderweg hebben we een aantal stops gemaakt. De gids vertelde dat 80% van de mensen in Bali het hindoeïsme aanhangt. Ze geloven in een god, maar er wordt toch aan meerdere goden geofferd. Daarom staan in ieder plaatsje minimaal drie tempels. Voor vele huizen en overal op straat staan bakjes met offers. Deze verwaaien en het is dan ook een smeerbende op straat en in de zee. De zee is hier net plasticsoep.

Onze eerste stop was bij het Beratanmeer. Daar staat de Pura Ulun Danu Bratan tempel. Dit is de hoogst gelegen Hindoeïstische tempel. Binnen het geloof is het belangrijk dat de overledene gecremeerd wordt en de nabestaanden moeten zorgen dat het as in het hiernamaals komt. Hoe hoger dat is, des te meer kans dat het goed komt. Alle meren in Bali, dus ook het Beratanmeer, zijn kratermeren. De tempel staat dus feitelijk op een vulkaan.

Op het hoogste punt van de berg zijn we gestopt en hadden we goed zicht op beide meren, het Buyanmeer en het Tambkinganmeer. Daar stond ook een persoon met een slag, twee reptielen en drie vleermuizen die je tegen betaling op je kon laten zitten. De dieren leken niet ongelukkig, maar ik heb iets tegen dit soort handel. De volgende stop was bij het Airterjun Munduk Waterval. Vreemd genoeg moesten we flink dalen om bij de waterval te komen, maar het leverde wel een leuk plaatje op. Tijdens het wachten vanmorgen op de taxi waren we al begonnen met bloemen in macro op de foto te zetten en bij de waterval en in het eerste park zijn we daarmee doorgegaan. Vaak geen idee welke plant het is en aangezien mijn telefoon kapot is kan ik het ook niet op picturethis opzoeken. Het ziet er wel leuk uit. In Lovina aangekomen zijn we langs de weg gaan lopen. We hadden pleisters nodig en daar zat ergens een apotheek. In mijn beste Indonesisch (gebarentaal) duidelijk gemaakt wat we nodig hadden. Engels verstond zij niet. Bij de tweede poging kwam ze met zeven pleisters aan, die blijkbaar per stuk werden verkocht. Voor het gemak maar alle zeven gekocht en waren we nog geen 20 eurocent armer. Het hotel ligt aan het strand, dus hebben we daar ook nog gewandeld, maar schrokken van de smeerbende. Niet aanlokkelijk om zelfs maar te pootjebaden. Het hotel heeft wel meerdere zwembaden. Tijdens onze wandeltocht langs de straat kwamen we ook langs een dierenwinkel die vissen verkocht. De vissen zaten alvast in zakjes verpakt en hingen zo buiten in de zon. Mooie vissen, maar wat gruwelijk. Zo snel zal het niet verkocht worden. Vanavond tijdens het eten kwam er een enorme stortbui naar beneden. We hebben toen maar een toetje besteld om weer droog terug te kunnen keren naar het hotel. Het regent hard, maar wel kort.

José

Wereldreiziger