Komodovaranen - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van José . - WaarBenJij.nu Komodovaranen - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van José . - WaarBenJij.nu

Komodovaranen

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

26 April 2023 | Indonesië, Komodo

Rond vijf uur is de boot weer gaan varen en konden we de zonsopgang ook op de boot zien. Allereerst zijn we aangemeerd bij Palau Padar. Het eiland ligt tussen Rinca en Komodo in en behoort ook tot het nationaal park. We zien ook hier naar de top geklommen. Bij 34 graden Celsius is dat nog een redelijke opgave, maar het uitzicht boven is prachtig.

Daarna zijn we doorgevaren naar Komodo, waar we eindelijk met een ervaren ranger op zoek konden naar de Komodovaraan. We kregen gelukkig een hele ervaren ranger mee die de zaak goed in de hand had en wist wat hij deed. We hebben er uiteindelijk acht gespot van heel jong (drie tot vijf maanden oud) tot volwassen varanen, waarvan de oudste circa 50 jaar oud was. De rangers zijn “gewapend” met een stok die eindigt in een V-vorm. Varanen lijken log, maar we hebben gezien dat ze behoorlijk snelheid (20 km/u) kunnen maken en een beet van deze dieren is dodelijk. Niet alleen vanwege het gif, maar je krijgt meteen een dosis antistollingsmiddel met de beet mee, waardoor je blijft bloeden. Met een lengte van circa drie meter zijn ze de grootste onder de hagedissen en hebben volwassen exemplaren geen natuurlijke vijanden. De jonge komodovaranen leven drie jaar lang in bomen, omdat ze daar veiliger zijn en anders als prooi dienen.

Na dit prachtige avontuur zijn we in de buurt van Komodo, waarschijnlijk Pink beach, nog gaan snorkelen. Hele mooie vissen, maar de stroming was erg sterk. Ten oosten van Komodo is Mata Point, waar we nog zouden gaan snorkelen om de Manta Ray te zien. Weliswaar is nu het broedseizoen van deze dieren en zitten ze hier dan niet, maar soms wordt er nog een enkele gespot. De zee was ruw en we besloten niet te gaan snorkelen, maar vanaf de boot te zoeken. Er is er een gespot, maar het is niet gelukt deze op de gevoelige plaat vast te leggen. Met een spanwijdte van zeven meter zijn het zeer indrukwekkende dieren. Die blijft nog even op het verlanglijstje staan. Op de terugweg werden we spontaan verblijd met de aanwezigheid van dolfijnen. Het spotten van deze dieren staat later deze reis nog op het programma, maar deze kregen we er spontaan bij. Tegen achten meerden we pas weer aan en werden we naar het hotel gebracht. Uitgeput, maar zeer voldaan geslapen in een echt bed.

José

Wereldreiziger