Nationaal park Barat en dolfijnen spotten - Reisverslag uit Barat, Indonesië van José . - WaarBenJij.nu Nationaal park Barat en dolfijnen spotten - Reisverslag uit Barat, Indonesië van José . - WaarBenJij.nu

Nationaal park Barat en dolfijnen spotten

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

29 April 2023 | Indonesië, Barat

Dat laatste neem ik terug. Het heeft de hele nacht geregend en geonweerd en het regende vanmorgen om 5 uur nog toen onze trip om dolfijnen te spotten begon. We gingen met zijn tweeën, want de derde had geen zin in een nat pak. Onderweg kregen we te horen dat de boot niet zou vertrekken zolang het regende. Buienradar gaf aan dat het vanaf 7 uur droog zou zijn, maar dolfijnen zijn vooral vlak na zonsopgang actief. Uiteindelijk is de boot toch vertrokken toen het nog zachtjes regende.Op het meer lagen toen al minstens 50 boten. Allemaal met een buitenboordmotor. Ik denk dat als ik nu uitadem en er een vlammetje bijkomt, ik ontplof. We hebben veel dolfijnen gezien, maar de manier waarop is verschrikkelijk. Zodra er een dolfijn bovenkwam, stoven alle boten er met de punt recht op af. Geen enkel respect voor de dieren.

Na het dolfijn spotten staan er alleen nog maar rijstvelden, tempels en dergelijke op het programma. Tot onze verbazing vertelde onze gids bij vertrek uit het hotel dat het kantoor hem had gebeld en had voorgesteld om naar het nationaal park te gaan. Dat ligt helemaal in het noordwesten van Bali, maar dat wilden we dolgraag en de derde persoon in onze groep was ook meteen voor. De gids had zijn bedenkingen, want het kost extra geld ( we zouden maximaal wel 200.000 rupiah moeten betalen) en dan konden we de rest van het programma niet doen. Wij zagen geen bezwaren, dus gingen we op weg naar het park. Er bleek alleen net een boom op de weg gevallen te zijn. Nog geen 100 meter voor ons. Zijwegen zijn hier niet, dus we moesten wachten totdat met kettingzagen de boom in stukken was gezaagd en deels afgevoerd was. Toen de weg half vrij was, konden we met verkeersregelaars onze weg vervolgen. Aangekomen in het park ging de gids eerst informeren. Later haalde hij ons voor overleg. We konden in het bos dichtbij apen bekijken voor 300.000 rupiah, want het is zaterdag vandaag of met de boot naar het echte wildlife gebied voor 2.500.000 rupiah (circa 52 euro per persoon). Unaniem kozen we direct voor de laatste optie, maar zoveel geld hadden we niet op zak. We betaalden 1.2 k aan en zouden na afloop pinnen. Met de boot werden we naar het park gebracht en gingen vlak langs Java. Dat ligt bijna tegen het park aan. Direct zagen we de Balinese spreeuw, de meest bedreigde vogelsoort ter wereld en nationaal symbool van Bali. Ze hebben een project waar de spreeuwen veilig kunnen broeden en daarna worden ze weer vrijgelaten. Ook de ijsvogel zagen we vrij snel. Een hertje maakte zich snel uit de voeten, want het is geen dierentuin. Je loopt hier echt door jungleachtig bos zonder gebaande wegen. We hadden de pech dat vlak na het zien van genoemde dieren het heel hard begon te regenen. De derde persoon in onze groep moest zijn dure fotoapparatuur opbergen. Onze camera’s zijn waterdicht, maar ook dieren verschuilen zich voor de regen en we zagen dan ook niets meer. Ook de mooie uitzichten op de top waren verdwenen in de wolken. Op het eind gromde een groot hert nog naar ons voordat het snel in de bossen verdween. Heel jammer, maar hier kan niemand iets aan doen. Het regenseizoen lijkt eerder begonnen te zijn. We waren doorweekt, ook de waterafstotende schoenen, maar ook het geld, ons paspoort, een inentingsboekje, de telefoons, onze rugtassen. We hadden geen droge draad meer aan ons lijf. We moesten alleen nog enkele uren in de auto zitten (met airco), voordat we bij het volgende hotel kwamen. De ramen besloegen, dus de chauffeur kon niet anders dan toch de blower aanzetten. Wat hadden we het koud. In het hotel eerst een warme douche genomen, droge kleding aangetrokken en van alles te dragen gelegd en gehangen. Daarna snel nog een hapje gegeten, want het was inmiddels 21 uur en na het ontbijt hadden we niets meer gehad. Toch zijn we blij met deze keuze, want ondanks de regen hadden we dit liever dan het gewone programma.

José

Wereldreiziger